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    Fountas And Pinnell
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      2019., Biblioasis Call No: QWF Bio O54m    Availability:1 of 1     At Your Library Summary Note: "In the south of Bosnia and Herzegovina lies Mostar, a medieval town on the banks of the emerald Neretva, which flows from the "valley of sugared trees" through sunny hills to reach the Adriatic Sea. This idyllic locale is where Maya Ombasic's life begins, but when civil war breaks out in Yugoslavia and the bombs begin to fall. Her family is exiled to Switzerland, and after a failed attempt to return, they leave again for Canada. While Maya adapts to their uprootings, her father never recovers from the trauma, refusing even to learn the language of his new country. Mostarghia, a portmanteau of "Mostar" and "nostalgia", centers around Ombasic's often explosive relationship with her father, who was both influence and psychological burden: he inspired her interest, and eventual career, in philosophy, and she was his translator, his support, his obsession. Along with this portrait of a larger-than-life man described by turns as passionate, endearing, maddening, and suffocating, Ombasic deftly constructs a moving personal account of what it means to be a refugee and how a generation learns to thrive despite its parents' struggles."--.
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      2016., VLB éditeur Call No: QWF FR Bio O54m    Availability:1 of 1     At Your Library Summary Note: Mostar, dans le sud de la Bosnie-Hezégovine, est une ville idyllique entourée de collines ensoleillées. La cité médiévale est traversée par la Neretva, le fleuve émeraude qui charrie jusqu'à l'Adriatique la douceur de vivre dans la « vallée des arbres sucrés », où naître chrétien ou musulman, serbe ou croate, est la dernière des choses qui comptent. C'est là que vit la jeune Maya quand les obus se mettent à tomber, d'abord un à un, puis en pluie drue sur la Yougoslavie. Dans l'abri anti-bombardements, les scènes tragicomiques que rapportent les habitants hilares n'empêchent pas la réalité du massacre de filtrer : la guerre est là, elle va durer, il faut partir. Maya et son petit frère s'enfuient dans la caravane des gitans ; ils retrouveront leurs parents à Split, d'où la famille s'embarquera avec d'autres réfugiés pour un exil qui la mènera en Suisse, puis au Canada. Tout au long de ce périple, Maya grandit et s'éduque, poursuivant jusqu'à Cuba un dialogue enflammé avec son peintre de père, homme blessé, prophétique, emporté, balkanique jusqu'au bout des ongles. La résignation révoltée de Nenad, ses enthousiasmes d'enfant cent fois déçus, ses explications savantes sur l'indigence des mots pour dire la vérité du monde et des coeurs scandent le texte sensible et baroque de Maya Ombasic, qui signe avec Mostarghia son livre le plus autobiographique.